Най-четените учебни материали
Най-новите учебни материали
***ДОСТЪП ДО САЙТА***
ДО МОМЕНТА НИ ПОСЕТИХА НАД 2 500 000 ПОТРЕБИТЕЛИ
БЕЗПЛАТНИТЕ УЧЕБНИ МАТЕРИАЛИ ПРИ НАС СА НАД 7 700
Ако сме Ви били полезни, моля да изпратите SMS с текст STG на номер 1092. Цената на SMS е 2,40 лв. с ДДС.
Вашият СМС ще допринесе за обогатяване съдържанието на сайта.
SMS Login
За да използвате ПЪЛНОТО съдържание на сайта изпратете SMS с текст STG на номер 1092 (обща стойност 2.40лв.)Любен Каравелов - Маминото детенце - Истината за тишината и спокойствието в Неновия дом |
ИСТИНАТА ЗА ТИШИНАТА И СПОКОЙСТВИЕТО В НЕНОВИЯ ДОМ (4 глава) Възрожденският дух на Любен Каравелов предопределя критичното му отношение към епохата, хората и техните нрави. Повестта „Маминото детенце” третира актуални проблеми, свързани с възпитанието на детето и факторите, които влияят върху него. Обект на изображение, но и на изобличение е домът на Нено и Неновица. Те са представители на онази бездуховна и лишена от ценности прослойка на обществото, която авторът истински презира. Животът на Неновото семейство е скучен, монотонен, безцелен и без духовни интереси. Материалното благополучие и телесното им блаженство са единствените амбиции, които имат. Всичко това противоречи на Каравеловото разбиране за живота, дома и семейството. Четвърта глава на повестта представя очаквания резултат от Възпитателните „уроци” на родителите чорбаджии. Тогава, когато е трябвало да научат единственото си дете - Николчо, на трудолюбие и морално поведение, на уважение към родителите и към другите, те предпочитат сянката на кичестата круша и тишината и спокойствието на монотонното си съществуване. Нехайството им към съдбата на Николчо, поверен на човек, наречен Нищото, не може да даде положителни резултати. Истината за тишината и спокойствието - единствените привилегии в този дом, се появява точно в този момент - синът се е превърнал в крадец на семейното наследство. Тази жестока, но закономерно последвала истина е кулминацията в деградирането на Николчо. Вече е късно обаче да се поправи стореното, защото „дървото трябва да се изправя, дорде е младо.” Повлиян от общественото мнение, от слуховете, които се носят из града, и от първото предупреждение на Али ага, Нено решава да окаже възпитателно въздействие върху своя син. Нравоучителният урок съвсем естествено започва с любимата тема за този дом - парите. Но вече е късно да се внушава на Николчо, че парите се печелят трудно. Не думите на бащата, а делата му, житейските уроци, които е давал на детето си, са му внушили,че „щото се печели лесно, то се и харчи лесно”. Ролята, която заема бащата, суровото и сериозно изражение на лицето му, говорят за загрижеността към неморалното поведение на сина: „Жив ще те одера. Ако бъдеш такъв, то хич да те няма.” Нено изпитва срам и гняв от непристойното поведение на своя син. Тук личи ирония, защото родителят с нищо не е помогнал детето му да е по-различно, напротив, всичко - Животът под дебелата сянка, експлоатирането на чужд труд, мързелът, себелюбието, страстта към материалното, егоизмът - всичко това вече е формирало характера на „маминото детенце”. А бащата не може да повярва, че „синът на Нено чорбаджи ходи по кръчмите”. Николчо е пораснал и е престанал да гони врабчетата, но понеже е свикнал да прави „нищо”, сега пилее времето си „по кръчмите, по жени”, по среднощни гуляи. Дълбоко в себе си Нено усеща невъзвратимостта на деморализиращия процес у сина си, затова е силно разтревожен. Тревогата му е показана чрез множеството възклицателни и въпросителни изречения, изпълващи нравоучителната му реч. Но повечето Въпроси не намират отговорите си, защото не достигат до адресата, за когото са предназначени. Надеждите на чорбаджията, че разговорът на четири очи между баща и син ще повлияе на Николчо, са напразни, защото той няма респект от родителите си. Не са го научили на това от малък, когато са го Викали при себе си с примамливото обещание да получи пари: „ Баща ти те вика да ти даде ново гроше”. Не е достатъчно само това, че баща му го вика. „Грошето” го респектира повече от родителя. И сега, когато чорбаджи Нено се опитва да го отучи от разсипничество и от порочния начин на живот, Николчо не чува и дума. Отново, както някога, врабчетата, „които се борели на крушата”, предизвикват по-голям интерес за сина, отколкото „вълнуващите” слова на притеснения родител. За човек, който прекарва дните си в безделие, парите се превръщат в самоцел. Те са необходими, за да си осигури охолен живот. Обсебен от желанието да разполага с тях, Николчо разбира за скритото имане на майка си. И макар че е учил вероучение при даскал Славе, не е разбрал смисъла на Божите закони. „ Не кради ” и „ Почитай майка си и баща си” не са му познати като нравствени категории, затова с лека ръка посяга на спестяванията и завещаните от предците й пари. Обирът поставя Неновица на изпитание. За нея това е най-голямата трагедия в живота й, защото е свързано с трите жизнени начала, които тя стриктно следва по всяко време. „Осиромашахме, пропаднахме, изгубихме се... Отидоха ми паричките.” Неновица е крила „татовите жълтици” и „мамините парици” от всички в семейството. Дори и Нено не е знаел за тях. Това говори, че в този дом има тайни, че сплотеността и доверието не са познати добродетели. Още една причина, обясняваща пагубния ефект върху възпитанието на детето им. Спокойствието и тишината най-после са нарушени, заменени са с тревогата, разочарованието, гнева, обидата и престъплението. Това е закономерна развръзка на поведението на героите дотук. Тъжно е обаче, че чорбаджийката скърби повече за откраднатите жълтици, отколкото за пропадащия син. „Пропаднахме, изгубихме се” би звучало правдиво, ако се отнася до Николчо, защото в този момент те „изгубват” сина си. Той окончателно деградира, дори по-късно си позволява да вдигне ръка над собствената си майка. Заслепена в родителската си обич към детето, Неновица и сега не допуска или се прави, че не допуска, че кражбата е негово дело. Тя обвинява несправедливо наемните работници, които може да са бедни, но не са престъпници, защото изкарват прехраната си с труд, а не са свикнали да получават всичко наготово като чорбаджиите. Освен това тя е поощрявала разгулния живот на Николчо, като дълго му е давала пари за това, както сама признава. Както някога му е позволявала да пие от гюловата ракия, след като го тегли сърцето, така и сега тя продължава пагубното възпитание. Крадецът приема думите на майка си като спасение и лъже, че „измекярите” са откраднали скритото имане. Това добавя още вини и грехове към Николчо и родителите му. Детето им е свикнало да бъде ненаказано, да обвинява другите за своите грешки, да бъде оневинявано и защитавано Но колкото по-голям става, толкова по-големи са и грешките му. Затова те се превръщат в грехове. Случилото се в дома на чорбаджиите събужда съвестта на самодоволните родители. Общественото мнение също ги подсеща за ново отношение към порасналия Никола. Загрижеността им майсторски е внушена от писателя, който често рисува променливото изражение на лицата им. В блажените часове под сянката лицата им са били спокойни и доволни. Сега са „бледни и безпокойни”, навъсени и сериозни. Безспорно спокойствието и тишината са отстъпили своето място на тревогата и предчувствието за несъзнателно допуснат грях спрямо собственото дете. Най-сетне диалогът, който водят Не-но и Неновица, съдържа нещо смислено. Липсват празните реплики, с които обсъждат дебелината на сянката и изстудяването на ракията. Сега те говорят за настоящето и бъдещето на сина си: да го трепят или по-добре да го оженят? Не Николчо е за убиване, а тези, които са го превърнали в паразит и безделник. Правилно Али ага казва: „За убиване са такива бащи.” Затова решението бързо е избрано: „...да го ожениме.” Но това няма да изправи дървото, а ще погуби един невинен човешки живот, защото „маминото детенце” е твърде голямо, за да се сдобие с нов характер, с ново отношение към живота. Писателят представя Нено и Неновица В четвърта глава на повестта променени, различни от първоначалните им образи. Напрежение и тревога раздвижват статичния им живот. Загрижени и притеснени, ленивите им тела забравят предишното блаженство и спокойствие. Но Каравелов не им съчувства, защото единствената и главна причина за горчивия миг, който им поднася съдбата, са самите те. Затова заслужават страданието си. |