Най-четените учебни материали
Най-новите учебни материали
***ДОСТЪП ДО САЙТА***
ДО МОМЕНТА НИ ПОСЕТИХА НАД 2 500 000 ПОТРЕБИТЕЛИ
БЕЗПЛАТНИТЕ УЧЕБНИ МАТЕРИАЛИ ПРИ НАС СА НАД 7 700
Ако сме Ви били полезни, моля да изпратите SMS с текст STG на номер 1092. Цената на SMS е 2,40 лв. с ДДС.
Вашият СМС ще допринесе за обогатяване съдържанието на сайта.
SMS Login
За да използвате ПЪЛНОТО съдържание на сайта изпратете SMS с текст STG на номер 1092 (обща стойност 2.40лв.)България при управлението на цар Симеон Велики |
БЪЛГАРИЯ ПРИ УПРАВЛЕНИЕТО НА ЦАР СИМЕОН ВЕЛИКИ /893-927/ По времето на княз Борис-Михаил България се превръща в една от най-могъщите държави на балканският полуостров.Тя преодолява изолацията наложена и от останалите европейски държави с акта на покръстване.По време на управлението на княз Борис І България се сдобива и със самостоятелна църква.По този се преодоляват всяаква външна намеса и зависимост при управлението на държавата.По това време тя се сдобива със собствена писменост,донесена и разпространена от учениците на Кирил и Методий-Климент и Наум.По време на Борисовото управление започналият процес на формиране на българскатанародност завършва окончателно. За тези събития свидетелстват чужди и наши извори.От нашите с най-голямо значение е надписът при село Наръш, старобългарските автори Йоан Екзарх,Константин Преславски, Черноризец Храбър. От чуждите са Лъв Хиростофакт, Лъв Дякон, Лъв Граматик, Йоан Скилица.От съвременните автори отразили тези събития са Спиридон Палаузов с “Векът на българския цар Симеон”, Иван Божилов-“Цар Симеон Велики”, Васил Златарски - “История на българската държава през средните векове” , Иван Дуйчев - “Българско средновековие” , Петър Мутавчиев “История на българския народ”, Димитър Ангелов “Образуване на българската народност”. Управлението на Владимир Расате /889-893/ променило наложения от княз Борис-Михаил политически курс.Сближаването с Византия породило остри критики от страна на консервативните слоеве в българската аристокрация.На значителна част от гръцкото духовенство било гледано с недоверие.Владимир Расате се опитал да върне държавата в лоното на eзичеството.Това накарало княз Борис-Михаил да захвърли монашеското си расо и заедно с третия си син Симеон през 893 година извършели преврат.Владимир Расате бил хвърлен в тъмница и ослепен.По време на управлението на Владимир Расате бил затрудена дейността на Климент и Наум.Опитът му за езическа реакция само забавила християнизацията.Установените по това време тесни връзки с немският крал Арнулф поставири на изпитание 30 годишния мирен договор с Византия Лотарингският летописец Регинон,както и в 43та беседа от “Поучителното евангелие”на Константин преславски,свидетелстват за гонения на християнски,видни духовници и църквата.На свикания слезд това църковно-народен събор се взимат няколко важни решения: 1.Третият син на княз Борис-Симеон да стане владетел. 2.Столицата да се премести от Плиска в Преслав,като по този начин се къса окончателно с езичеството 3.За официален език е обявен славянският. Цар Симеон е третият син на княз Борис-Михаил,”син на мира”,както си изразява Николай Мистик.Той бил роден някъде през 863-864.Смята се,че Симеон е бил подготвян за глава на българската църква,поради което той получил възможно най-доброто образувание за тогавашна Европа,учил в прочута та Магнаурска школа през 878.В този университет направляван от патриарх Фотий,Симеон обогатил своя интелект,който бил толкова забележителен,че и половин век след смъртта му,продължили да го към Демостен и философията на Аристотел,което обяснява и неговото прозвище.Според Николай Мистик той имал и влечение към древната история.След завръщането си в България през 886 той се включил в подетата от учениците на Кирил и Методий книжовна дейност.Очевидно в тези години той се сближил изключително много cъс своя след преврата през 893г. се възкачил на престола. За това събитие научаваме от разказа “Чудото на Св. Георги с българина”.Задачите,които трябвало да изпълни били да утвърди християнството и да издигне българската църква в ранг на патриашия;да наложи българската хегемония на Балканите и да преравни в културно отношение България и Византия на базата на христианството и сславянската писменост. Външната политика на Симеон била насочена към понататъчното издигане и утвърждаване на България,като първостепенен политически фактор в Югоизточна Европа.Надеждите на византииските управници,че израстналият и възпитан в Константинопол български княз е окончателно спечелен за приятел на империята,съвсем скоро рухнали.Причина за това станало решението но император Лъв VІ да премести тържището на българските стоки от Константинопол в Солун.В историческата наука съществуват различни обяснения за тази постъпка на византииците.Някой виждат в нея ответна мярка на културно-политическите действия на българският владетел,който съгласно решенията на Преславският събор отстранил гръцкото духовенство от България.Същевременно не се отрича,че преместването на тържещето представлява и несъмнен икономически удар срещу България,опит да се накърнят правата на неините търговци,които отдавна били спечелили престиж в оживения стопански живот в Константинопол.В този смисъл войната която избухнала между България и Византия,вследствие на преместването на тържещето,се характеризира даже като “първа икономическа война в Средновековна Европа”. Опитите на Симеон да уреди възникналият спор по дипломатически път не се увенчали с успех.За да направи съперника си по-отстъпчив,българската войска нахлула в Тракия и разбила изпратените срещу нея византийските войски. Това било сериозно предупреждение към императора да зачита интересите на България. Лъв VІ сметнал обаче,че конфликтът може да бъде решен единствено чрез война.Той привлякъл на своя страна мажарите,чиито преселения се намирали между реките Буг и Днестър.Същевременно се подготвил за поход към устието на река Дунав,където византииските кораби трябвало да прехвърлят мажарските отряди.Притиснат от двете страни Симеон изпаднал в затруднено положение.Маджарите нахлули в северна България и опустошили всичко по пътя си.Българският владетел се принудил да потърси убежеще зад стените на Дръстър/дн.Силистра/.Изправен пред неизбежен погром,той започнал преговори за мир,при които било постигнато спорозумение за изтегляне на византииските воиски.Всъщност Симеон съвсем нямал намерение така бързо да признае поражението си .Той умишлено проточил преговорите с Лъв Хиросфакт, кото в същото време влязъл в таен съюз с печенгите.Намерението му било да нанесе удар на маджарите,а след това да се спарави с Византия.Докато траела размянта на писмата между българския княз и византииските дипломати Лъв Хиросфакт,който бил задържан в една българска крепост,печенегите нанесли значително поражение на маджарите и ги накарали да напуснат земите си.След като отстранил маджарската заплаха,Симеон прекъснал преговорите и предприел поход към Тракия.Решителната битка между българи и византийци се състояла през 896 при селището Булгарофион,където войската на Лъв VІ била напълно разбита.Скоро след това било сключено примирие по силата на което тържището на българите било върнато в Цариград,а Византия се задължавала да плаща ежегоден данък на България.Симеон не се задоволил с този безспорен военен успех.Към края на века,следвайки политиката на свойте предшествници за обединение на българските славяни.Той разширява владениета си в днешна Албания по посока на Драч и превзема 30 крепости..За да запази Солун императорът повел преговори чрез посредничеството на Лъв Хиросфакт. Градът останал византийски,но българската граница била преместена на около 20км от Солун,за което свидетелства надписът от село Нарчешот 904г.Сключеният мир траел до 912,когато по вина на империята отношенията отново се обтегнали. По времето на Борис и Симеон проектите за реставрация на ромейската власт в България,а и в целия християнски свят изглеждали доста утопични.Все пак византийският възпитанник Симеон не можел да не си дава сметка за това.Той се стремял да надмите учителите си. Основанията му да желае “да заграби властта над ромейте”, които не веднъж го упреквали, били различни………………………………………. Югоизточна Тракия и бързо се озовали пред стените на Константинопол.След като се убедил,че с наличните сили трудно ще може да атакува града,Симеон започнал мирни преговори.С тях той преследвал дви цели:преди всичко се надявал,че византийците ще го удостоят титлата цар,което съгласно византийската политическа доктрина било единствено в правомощията на императора и патриарха.Освен това Симеон замислял годеж между дъщеря си и малолетния византийски император-КонстантинVІІ, който управлявал па.осредством регентски съвет. Симеон бил приет в столицата,където му бил даден официален прием и във Влахиренската църква цариградският патриарх Николай Мистик го коронясал символично като ”…..положил на главата му вместо венец,своя епиритарии Това поведение на Никола Мистик, за което научаваме от Лъв Граматик,предизвиква спорове.Според Иван Божелов Симеон е коронясан за цар на българите и посредством годежа на дъщеря му за Константин VІІ е станал регент-съимператор.Според П.Ангелов е сключен само мир между България и Византия,скрепен с годежа.Скоро след тази церемония той се завърнал с войските си в България.Дори Лъв Граматик пише ,че “мир не……………………… страна флотата начело с друнгаря Роман Лакапин отплавала към дунавската делта,за да прехвърли печенегите в български земи,южно от реката.Симеон следял византийските ходове.Предупреден от своя съюзник,сръбския княз Михаил,той взел превантивни мелки срещу княз Петър и маджарите.Печенежкото нападение също не се състояло от север,защото между Роман Лакаин и стратега Вогас избухнала свада или което е по-вероятно поради изпреварващите дипломатически ходове на българскя владетел.Според “Чудесата на Свети Георги” на което обръща внимание Иван Дуйчев и Иван Божилов все пак печенеги и маджари участват в българо-византийските войски,но на българска страна. Симеон разположил войската си в долината между Месемврия и Анхиоло.Доколкото се разбира от изворите той устроил засада-с идването си ромеите връхлетели на един бълг.отряд,който побягнал.Българският цар наблюдавал и ръководел битката от един хлм,когато в решаващия момент хвърлил в атака основната част от войската.Така на 20 август 917 при ахелой ромейте претърпяват катастрофално поражение,в което загиват повечето висши командири,а Лъв Фоки с мъки се спасил ………………………………………………….. Симеон се завърнал в Преслав а през есента на 917 организирал наказателна акция протев Сърбия.Войската е водена от кавхан Теодор Сигрица и Мармиас.Княз Петър бил пленен,а на негово място бил поставен доведения от България Павел Бранович.Везантийското влияние сред сърбите било ликвидирано за сметка на българското.През 918 самият Симеон се появил Неочаквано в град Елада.Тива бил разрушен до основи,част от местното население отвлечено,а останалото население,преследвано от българските войски избягало в Пелопонес.За пръв път България успяла да нахлуе през Коринт в Пелопонес.Така Симеон постигнал пълно надмощие в Тракия и Макадония.С постигането на пълна военна и политическа хегемония на Балканите на практика бил завършен процесът на обединение на повечето български славяни под скитъра на българския владетел. Поражението през 917 разклатило положението на Зоя и привържениците й.На политическата сцена отново се появел патриарх Николай Мистик ,който с едно дълго,отегчително послание убеждавал Симеон да сключе мир с империята………………………………. малоазииският бряг ,за да превземе крепостите Лампсак.Симеон се стремял да проучи всички възможности за блокада на Константинопол с поглед на бъдещите изрядно подготвени обсадни акции.Междувременно византииската дипломация успяла да отслаби бългаският натиск чрез привличането на сърбите но и този път проблемът бил преодолян.-Павел Бранович бил заменен с княз Захарий.През 922 българите отново нахлули към Константинопол като този път превзели град Виза.Патриарх Николай Мистик изпратил няколко обширни послания до Симеон ,в които го молел да прекрати войната и да сключи мир.В отговорите си царят непропуснал да уязви двуличието на византийката дипломация,давайки смътни обещания за прекратяване на военните действия.Играта му извадила от равновесие патриарха,който накрая минал към открити заплахи.Симеон знаел че има нужда от силен флот за завземането на Константинопол.За тази цел през 922 от Преслав било проводено специално пратиничество до арабския халих Махдиот династията на фатимидитес предложение за съюз с две условия:първо халифът да подпомогне българите с флота си при атака срещу Константинопол и второ след падането на града придобитите богатства…………………………………………….. възможност на цар Симеон да нападне през 924 сръбските земи и да ги присъедини към България.Княз Захарий бил придуден да бяга в Хърватско.Този път водените от Чеслав българи,поредният “отхранен” в пПреслав княз послужил само като примамка за сръбските жупани.Тев окови били отведени в Преслав,а Сърбия била превърната в обисовена провинция на България.Успехът срещу Сълбия укрепил самочувствието на Симеон ,но въпреки това той започнал дагуби надежда,че ще влезе в Константинопол като победител.Разменените междунего и Роман Лакатин писма показват,че българският цар станал много по-умерен в своите претенции,настоявал единствено да бъдат признати териториалните му завоевания.За да отклони окончателно виманието на Симеон от Константинопол византийската дипломация настроила против България хърватите.През 926 избухнала война която завършила неблагоприятно за българите. Проблемът бил решен посредством римския папа Йоан Х , който се надявал отново да привлече на своя страна България. Знаейки, че визатийците няма да признаят царската му титла Симеон поискал това да стори папата.Благасклоният отговор на папата вдъхнал на Симеон надежда и започнал подготовка на нов поход срещу Константинопол. ……………………………………………………. Изграждането на българската култура през този период е в своя начален стадии когато все още можем да говорим за съществуване на две отделни култури-българска и славянска,намиращи се в процес на взаимно проникване и влияние.В този процес свое място има и културното наследство от тракийски и римско-византийски произход.Покръстването на българите поставя нов етапв развитието на старобългарската литература.Християнството представлява важна предпоставка за преодоляване на езическите традиции и заличаване различията между българи и славяни.Новата религия допринесла до оформяне на облика на старобългарската култура като една християнстка култура.Същевременно благодарение на славянската писменост и победата на славянският етнически елемент,старобълг.култура се превръща в неразделна част от културата на средновековния славянски свят.Върху нейното развитие значително действие започва да оказва и Византия.Разцветът на българската култура при Симеон представлява естествен резултат от плодотворната дейност на кирило-методиевите ученици.Книжовните средища в Плиска и Охрид за кратко време обучили голяма група хора,които знаели да четат…………………………………… войни срещу империята и териториалното разширение на България.Така в края на 9 и началото на 10 век били създадени всички необходими предпоставки за разцвет на старобълг. култура,която намирала своите върхови изяви в областите на архитектурата,избр. изкуство и книжовността. 2 Изграждането на преслав било плод на дългогодишни усилия от страна на бъллг. архитекти и строители.Знае се че преди да стане столица е бил здраво укрепен военен аул.Посвоето градоустроиствено решение и най вече с разделението на две части вътрешна и външна градът напомня на Плиска.Съществува обаче значителна разлика в тяхната площ.Докато външния град на Плиска е 23 км,то на Преслав е 5км.Има различия и в укрепителната система.Плиска била оградена с външно земно укрепление а единствено вътрешния град бил защитен от каменна стена.При Преслав са на лице са две концентрични укрепителни системи киото ограждат и вътрешния и външния град.Във вътрешния град се намира царския дворец,чиито блясък и величие описва Йоан Екзарх в “Шестоднев”.той пише че палатът “бил украсен” с много камък и дърво в цветове,а от вътре с мрамор и мед,с сребро………………………………………... се намира и най-блестящия образец на църковната архитектура в Преслав т.нар. Кръгла църква.Тя е наречена и още златна ,тъй като се предполаге че централният и купол бил златан.Тази църква според Тодор донсов е строена 907 и вероятно Симеон е бил нейн ктитор.Кръглата църква поразявала със своя необичаен композиционене план които се отличавал от всичко строено в момента в Преслав.Основното помещение в църквата –наус представлява кръгло помещение-ротонда,разделено на 12 ниши пред всяка от които са поставени колони.Те носели втория етажнад който се издигал златния купол.Фасадата й е украсена от каменни корнизи с разнообразни профили и пластични форми.Открити са останки от пъстра подова настилка,керамична облицовка на стените,и късове мраморен цокъл.Кръглата църква представлява оригинален паметник на бълг. арх. която ясна показва стремежа ва преславските майстори да не следват сляпо виз. образци и да проявяват творчество в строежа на църк .сгради.Едно от най-забележителните достижение на приложното изкуство през Златния век е преславската рисувана керамика.Нейното възникване е в …………………………… през 1978 в Преслав е открито златно съкровище състоящо се от женски накити и виз. монети датиращи от времето на Симеон 10в.То е заровено повреме на българската аристокрация през 971 3 По времето на Симеон бълг. книжнинадостигнала своя връх в развитието си.Създадените просветни средища развиват плодотворна дейност,редица писатели и преводачи прославили името на България далеч зад нейните предели.Преслав се издигнал предимно като център на обр. и науката за представителите на болярската аристокрация.Активно участие в просветния живот взел и Симеон.Той проявявал голям интерес към литературата с проповеднически характер.Под непосредственото му ръководство били създадени 3 преводни сборника с смесено съдържание.Първият от тях,така нар. Светославов сборник съдържа 3 разказа и………. които се отличават с голямото си тематично разнообразие.С личното участие на царя били съставени още 2 сборника в които намерели място творбите на ранновизантииските отци на Василий Велики и Йоан Златоуст и Григорий Благослов.Съдържаните на 3те показва че се е оформил преводачески кръг от книжовници които донесле до обогатяването на бълг. език……………………………………………… разкази и преводи като “Чудото на свети георги с българина”,”Чудесата на Климент”,Именника на бълг.ханове и Кратък летопис”.Наред с офиц. преводи и оригинална литература създадена през първата половина на 10 век в Б-я по това време започва да се разпространява апокрифната лит. .Апокрифите представлявали разкази тясно свързани със събитията от стария и новия завет.Написани увлекателно и с ширико разгръщане на фантазията те имат за цел да задоволят любознателността на срездновековния човек,да му дадат повече знания и да обяснят неща ,за които официалната църковна литература не било прието да се пише.В апокрифите ясно и достъпно се разказва за произхода и устроиството на вселената.Правят се предсказания за бъдещето дават се сведения за различни природни явления.Появили се апокрифи,чрез които се разпространявали ертически възгледи.Формирали се 3 основни типа творби:1 утвърждават християнството и са написани от Климент Охридски;2-творби с светски характер като “Шестоднев”;3-утвърждалат славянскятя азбука “За буквите”. ……………………………… зак. Що се отнася до външнатаполитика на симеон Мутавчиев е на мнение че тя е причина за последвалата криза.Той го обвинява в политически максимализъм а Иван Божков дава положителна оценка на неговото управление като го политически възход.Симеоновия Златен век до голяма степен е необичаен културет феномен.Появява се изненадващо,достига небивали върхове ,а постиженията му остават да живеят векове след усвоените от провославните славяни бълг.културни влияния.Златния век бързо надхвърля тесните граници,преживява сътресенията на езическото варварствои се превърнал в неизчерпаема съкровищница на набилацата сила славянска цивилизация.личността и делото ва Симеон не рядко са предмет на противоречиви оценки включително на упреци,че неговия златен век бил причината за бързия залез на Първото бълг.Царство.не липсват опити Златния век да бъде разпрострян и върху царуването на Борис-Михайл и Петър с цел да се пренебрегне симеон като държавник ,дипломат и културен строител. Очертаният принеговото управление собствен бълг.път на политическо развитие в Европа,висиките цели……. |