Home История Всеки българин има своя Левски

***ДОСТЪП ДО САЙТА***

ДО МОМЕНТА НИ ПОСЕТИХА НАД 2 500 000 ПОТРЕБИТЕЛИ

БЕЗПЛАТНИТЕ УЧЕБНИ МАТЕРИАЛИ ПРИ НАС СА НАД 7 700


Ако сме Ви били полезни, моля да изпратите SMS с текст STG на номер 1092. Цената на SMS е 2,40 лв. с ДДС.

Вашият СМС ще допринесе за обогатяване съдържанието на сайта.

SMS Login

За да използвате ПЪЛНОТО съдържание на сайта изпратете SMS с текст STG на номер 1092 (обща стойност 2.40лв.)


SMS e валиден 1 час
Всеки българин има своя Левски ПДФ Печат Е-мейл

Всеки българин има своя Левски.Никои друг наш революционер няма такава множественост на представите за него.Дали защото никой незнае гроба му и времето го е превърнало в мит,които предобива все нови и нови значения с всяко поколение?

Едва ли.Ботев също няма гроб,също е мит и също така всеки от нас има своя Ботев.Но поети и революционери като него все пак могат да бъдат сравнявани;те имат своите съответствия с поетите и революционерите на други народи.Същото е и с Раковски,и с Бенковски...Но единствен,неповторим,несравним си оставя левски-още едно потвърждение за неговата самобитност и уникалност. В него има загатка,непомерна за умовете ни.Такава чиста и съзнателна саможертва няма никоя свобода;такава личност нямат не само нашата,но и всечовешката история.

И все пак, дали ние, българите,не се самоопияняваме?

Не! Кой е казал: ,,ако испечеля,печеля за цял народ,ако изгубя-гибя само мене си.” Тази мисъл,извлечена из писмото до Панайот Хитов от 1868г., цитирана каде по-точно, каде по-неточно, е не само начлаото на неговия път,не само откровението и епиграфа на делото му,но и привеждане на понятието за жертва пред олтара на отечествето на език,съответен на епохата,за да е разбираемо за всеки тогавашен българин. Изпечелването, печалбата от манифактура,търговия,горбетчийство,икономическо въздигане на роба бяха първоначалният тласък и за духовното му издигане. Никоя революция незапочва на голо място,тя е следствие на дългогодишни натрупвания- най-първо материални,който от анонимните гяури самосъзнаващи се индивидуалисти,за да се видят и като народ сред народите на европеиската карта.после доидоха борбите за самостоятелна църква, за просвета, за свобода. Левски сам премина през тях в границите на своя живот. Днес, колкото и да сме заклети атеисти немжем и не бива да прескочим църковното му образование,което само след няколко години за него се оказа ,,манастирът тесен за моита душа е ” по стиха на Вазов. Нашата историография малко е обръщала,ако не и никак,внимание на духовното минало на Левски. Чакат своя изследвач записките на Васил Ижанов- дякон Игнатий из ,,въведение на обличителното богословие” ,правени между 1856г.-1861г.,защото те са времето на неговото формиране като личност. Много от христянските добродетели,съдържащи  се в тях, са преминали в по-късния Левски , но казани по друг начин, с оглед на идейната му платформа на революционер.

През Възраждането пък и преди това църквата беше не само религиозна институция,но и пазител на българската духовност и култура,на националното ни самосъзнание. Ще преведа само един аргомент:думите на Христос ,,един от вас ще ме предаде’’ и думите на Левски из писмото му , преди да замине за Ловеч,,,пророкувам предателство’’ са една и съща мисъл казана по два различни начина.

В края на краищата неизминали Левски пътя на Христос , само с друга цел-свободата, и не е ли неговото бесило другото име на распиятието. Докота не търсим корените на явленията извън своите предубеждения , ние ще се обричаме на историческо касогледство ,ще обедняваме подвига на Левски , а и себе си. поне за мен Левски е един далечен потомък на Патриарх Евтимий – последният стълб на нашата духовност, който трябваше на присъствува на погребението на българската държавност и според легендата да посади в родната пръст главнята от руините на изгорялото царство, та когато тя поникне и стане дърво-да възкръсне и българската държава. Поникването израстването на дървото и възкресението е с името и подвига на Левски.

България българия изоставена от вскички,дори от бога,нямаше друга възможност, освен да се опре на себе си. Пръв видя  това, осъзна и превърна в революционна програма Левки. Това е и времето на неговото апостволство. Тои се зае да сабуди един плах и страхлив все още народ. Неговата борба първо беше с него,да го истръгне от летаргията, апосле с инперията. Така всеотдаен и саможртвен, водачът може да бъде преди появата на държавата; само робството ражда апостоли на свободата.’’Помощ от никого не искаме , защтото имаме си предначертание... “ ,пишеше в писмата си той , за да отрезви  народа си , да му напомни, че трябва сам да постигне всичко,че преди да възкръсне държавата , тои трябва да се чувства независим. Този народ тои познаваше най- добре :,,Нашите българи желаят свободата,но я приемат ако им се поднесе в къщите на тепсия’’-из един от разпитите на Левски в софийския конак..,,Нашите българи’’в случея не са хъшовете,хайдутите , лудите глави и просветените революционери , а онова мнозинство, което си е глътнало езика от страх , пази само имота и челядта си , за да оцелее понякъкъв начин . кой са ,,нашите българи’’ най-добре личи пак от разпита на Левски, защтото на подсъдимата скамейка освен него застават за пръв път не професионални революционери (като изкючим Общи – лумпена на всяка ревоюция ),а обикновените редови хора от почти всички съсловия:селяни , даскали,занаятчи,чорбаджи,търговци. Тук се вийда какъв наистина широк социален състав от населението е обхванал в революцията апостола. Тях тои учеше ,,да платите (пак понятието,свързано с печалбата – б.м.)първия си дълг Богу и Отечеството си”,защото Бог и Отечеството за него бяха едно. Дори революцията той не наричаше с тази преупотребявана днес дума , а я  представяше като работа , сватба , занятаие - ,,занятието ми е да облекчавам положението на българите и обикалях , за да им давам упование. Никъде не живеех постоянно. Никого не познавам’’- това са неговите думи от разпита му на 5.януари.1873г. На другия ден тои ще ни даде и своя вечен урок по морал : ,,На мене ми се откриваха много хора , обаче не са работили, как да ги изгоря?’’

Каква липса на егоизъм, аз знаем- животът всекиму е мил!

Кой, за да се отърве не би изказал другите? И са изказвали. Почти сладострастно:,,аз самичък ви издадох комитетските работи , за да си спечеля заслугата на доносчик. Възнаградете се , това искам! Ето аз издавам!’’- из разпита на даскал Ивана,26.октомври 1872г. Цитирам този откас, за да си припомним, чене всички са герои; цитирам го не за да обвиняваме , за да се види и генеалогията на предателството , защото и поп Кристьо има и наследници , а в човека- всичко:и тъмно , и светло. Преди да отсъдим , нека се помъчим да разберем. На същия този даскал Ивана дължим и един от наи-точните според мен физически портрети на Левски: ,,със среден ръст е, светлокестеняви мустаци,червендалесто лице и когато приказва единят му зъб се показва малко навън,повдига малко усната си, а очите му са големи и пъстри’’

Даскал Ивана всеки може да си представи по своему.

Писмата на Левски,думите му пред съда, всичко останало от него от са едно от най-големите ни национални богатства, до много от които все още не сме дозрели. Те не са само уроци по морал, но и наръчник по държавостроителство, и то по образец български , а не купешки , защото има ли по – български. По демократичен принцип от висшегласието , на което тои държи и подсешта всякога.

Левски виждаше не смао настоящето , той провиждаше бъдещето:,,с един удар да направим това,което други народи правят за дълго. Да не застава син срещу баща...’’- сиреч  едновреманно с националната той искаше да се осъществи и социалната революция; думите му за ,,чиста и свята република’’ са резолтат на познатия му до тогава исторически и държавностроителен опит на човечеството, зад тях стои познанието му за френската буржоазна  революция , от която искаше някак си да ни спаси. Вгледайте се в по- късната ни история и  щте се уверите . колко пъти социалните противоречия довеждаха до национално разединение, до кръвопролития, до противопоставяне на син срещу баща и брат срещу брата.

Освен гениален стратег Левски е и гениален конспиратор.

Турската полиция не го залавя така лесно не защото е чак толкова некъдърна, а защото Левски винаги е успявал да я надиграе и надхитри. Че това е било непосилно трудно , доказва случаят с Ангел Кънчев: това, в което младият , новопокръстен революционер се проваля , за Левски е било всекидневие - ,,Покаже се , скрий се , без знак и без следа, навсякаде гонен , навсякаде приет... “

Всички , които днес ние така щедро наричаме борци , Левски наричаше със  скромното работници. Той най – добре е познавал неподготвеността на народа ни, нерешителността му за въстание , затова така упорито отлага дори пред Букурещкия комитет сватбата – т.е. въстанието. С Левски неможе да има ,, пиянството на един народ’’ той е за ,,разсъдителност и постоянство, мъжество и великодушие’’. Евангелски мъдър, спокойно уверен е посрещал всичко , дори смъртта , защтото  е разбирал възмездието в общточовешкия смисъл, а не просто като форма на отмъщение в движението на конкретното време. Пак той е казал : ,,...всичко всекиму щте бъде дадено по достойнство’’; ,,Историята ни няма да прикачи заслуги на другиму.’’

19 февруари е ден не само на гибелта на Левски ,но и една идея – неговата - ,,Помощ от никого не искаме ’’. Националната ни революция стигна своя връх и свърши с Апостола. След бесилото той е вече Христос, апостолите спокойно можеха да станат след две години 12. Макар  и да преследваха същата цел, те са вече рожба на други обстоятелства и сили . Те ускориха освобойдаването на България , тя се появи под това име на всесветската карта но не цяла ; две от неините съставки – Тракия и Македония (Мизия,Тракия и Македония –така я определяше Левски) , с идещите десетилиетия трябваше да търсят възмойности за приобщаване към целокупното Отечество. Предстояха : Съединението , Сливница , Илинден , Бълканската и Междусъюзническата война , Първата световна , Втората – все събития и погроми , които доказват правотата й и прозорливостта на Левски, неспособността ни да следваме заветите му.

Затова днес думите ни за него, каквито и да са, са не само израз за нашето преклонение , за което тои ни беше посочил и друг освен осъществения път.

И ето : толкова години оттогава , всеки , който се чувства българин , го възкресява по своему. И може би това е единственото възможно възкресение!

 

WWW.POCHIVKA.ORG